ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ 2013-14

Οι βιωματικές δράσεις (project) που υλοποιούνται το σχολικό έτος 2013-14 είναι οι:

1. ΑΚΟΥΩ & ΑΚΟΥΓΟΜΑΙ (Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Παπαδοπούλου Μέλπω, Μουσικός)

Περιγραφή: Στην βιωματική δράση 'ακούω και ακούγομαι' καταγράψαμε το ηχοτοπίο του σχολείου μας ηχογραφώντας ήχους μέσα κι έξω από την τάξη κατά την διάρκεια του μαθήματος. Ακόμα, με οδηγό τους μαθητές – οργανοπαίκτες ακολουθήσαμε τον δρόμο της μουσικής κατά το διάλειμμα. Πιάνο, κιθάρες, λύρες ήταν τα μουσικά όργανα που έπαιξαν  μαθητές της Γ΄ τάξης στην διδακτική ώρα του project, τα οποία γνωρίσαμε από κοντά. Κατασκευάσαμε αυτοσχέδια μουσικά όργανα με ανακυκλώσιμα υλικά και παίξαμε με αυτά. Τέλος, έγινε ερωτηματολόγιο σχετικά με τις μουσικές αναζητήσεις και προτιμήσεις των μαθητών του σχολείου.
Στη φωτογραφία φαίνονται αυτοσχέδια μουσικά όργανα όπως έγχορδα τύπου τσίτερ (πιατάκι με λαστιχάκια), κρουστά όπως μικρά μεταλλικά τύμπανα, ξύστρα (ποτήρια με ενσωματωμένα καλαμάκια ), ζίλια (μερίδες γάλακτος ) και πνευστά όπως καζού (πλαστικό μπουκάλι με μεμβράνη).





2. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΙΣΤΟΤΟΠΟΥ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ, ΤΗΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ 
(Υπεύθυνος Καθηγητής: Κουνελάκης Μιχαήλ, Πληροφορικός)

Περιγραφή: Κύριος στόχος της βιωματικής αυτής δράσης ήταν η σχεδίαση, δημιουργία και ο εμπλουτισμός με κατάλληλο πολυμεσικό περιεχόμενο (κείμενα, εικόνες, video) ενός νέου Ιστότοπου-Ιστολογίου για το Σχολείο μας. Πέντε ομάδες μαθητών της Α' τάξης εργάστηκαν μέσα σε ένα χρονικά καθορισμένο πλάνο τόσο για τη σχεδίαση όσο και για τον εμπλουτισμό του Ιστότοπου-Ιστολογίου. Δημιουργήθηκαν τόσο στατικές ιστοσελίδες όπως: Ιστορία σχολείου, Καθηγητικό δυναμικό, Υποδομή, Καταχώρηση εφημερίδων (Ελληνικής και Αγγλικής), Εργασίες μαθητών, Σχολικές δραστηριότητες (Βιωματικές δράσεις, Προγράμματα αγωγής υγείας, Προγράμματα περιβαλλοντικής αγωγής, Πολιτιστικά θέματα, Αθλητικά θέματα, Εκδηλώσεις), Χρήσιμες συνδέσεις, Χρήσιμα Έντυπα, όσο και δυναμικές Ιστοσελίδες (Ιστολόγιο) που παρουσιάζουν ειδήσεις ποικίλου περιεχομένου ταξινομημένου σε Κατηγορίες όπως: Σχολικά νέα, Τοπικά νέα, Ενημέρωση συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, Ασφάλεια στο Διαδίκτυο, Αξίζει να δεις.
Ο νέος αυτό ιστότοπος δημιουργήθηκε με τη χρήση ελεύθερου λογισμικού ανάπτυξης Ιστολογίων που παρέχει η γνωστή μηχανή Google, γνωστό ως Blogger. Επίσης χρησιμοποιήθηκαν λογισμικά επεξεργασίας κειμένου, εικόνας και video.
Δείτε το ημερολόγιο εργασιών κάθε ομάδας καθώς και τα μέλη της εδώ.

3. Η ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΜΕ ΑΦΟΡΑ (Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Λιλικάκη Ελένη, Θεολόγος)

Περιγραφή: Οι κυριότεροι στόχοι της συγκεκριμένης βιωματικής δράσης είναι να:
Να εντοπίσουν οι μαθητές τις διάφορες μορφές βίας στο σχολείο (λεκτική, σωματική, συναισθηματική, ψυχολογική κ.α.).
Να ερευνήσουν τα αίτια που ωθούν κάποιον να φέρεται βίαια (προσωπικοί λόγοι, χαρακτήρας, ο ρόλος της οικογένειας και του κοινωνικού περίγυρου, επίδειξη ισχύος, μιμητισμός, αυτοεπιβεβαίωση, αυτοπροβολή κ.α.).
Να συνειδητοποιήσουν πότε οι ίδιοι ασκούν βία.
Να αποκτήσουν επίγνωση πότε δέχονται βία και αν την αποδέχονται.
Να συζητήσουν τις συνέπειες που επιφέρει τόσο στους ασκούντες όσο και στους αποδέκτες της βίας (ατομικές, κοινωνικές, ποινικές).
Να προβληματιστούν ως προς την αναγκαιότητα ή μη της μείωσης του φαινομένου και να προτείνουν αντίστοιχα εφικτές λύσεις.

4. ΟΙ ΣΥΜΜΑΘΗΤΕΣ ΜΟΥ ΚΑΙ ΕΓΩ: ΓΕΦΥΡΩΝΟΥΜΕ ΤΙΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΜΑΣ - ΒΑΖΟΥΜΕ ΟΡΙΑ ΣΤΙΣ ΦΙΛΙΕΣ ΜΑΣ (Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Βαρουχάκη Άννα, Γερμανικής Φιλολογίας)

Περιγραφή: Στο σχολείο μας περνάμε ένα μεγάλο μέρος της μέρας μας και θέλουμε στο χώρο που βρισκόμαστε τόσες ώρες να νιώθουμε όμορφα και ασφαλείς. Είναι πολύ σημαντικό λοιπόν να έχουμε καλές σχέσεις με τους συμμαθητές μας και να συνεργαζόμαστε αρμονικά. Και αν είμαστε και φίλοι, ακόμα καλύτερα… Γιατί η φιλία είναι ένας από τους πιο πολύτιμους θησαυρούς που μπορούμε να αποκτήσουμε στη ζωή μας. Η συνταγή της καλής φιλίας προϋποθέτει πολλά υλικά και σωστή τεχνική στην εκτέλεση. Μέσα σε μία φιλική σχέση χρειάζονται και όρια, χρειάζεται να μπορούμε να πούμε κάποιες φορές «όχι» και αυτό δεν είναι αδιαφορία προς τους φίλους μας, αλλά ενδιαφέρον προς τον εαυτό μας, τον οποίο πρέπει να μάθουμε να προστατεύουμε.
Σίγουρα δεν μπορούμε να είμαστε φίλοι με όλους, δεν ταιριάζουμε με όλους, όμως είναι σίγουρο ότι μπορούμε να κάνουμε τη συμβίωσή μας στο σχολείο μας το λιγότερο … υποφερτή. Με λίγη καλή θέληση και πολύ διάλογο μπορούμε να γεφυρώσουμε τις διαφορές μας. Ακόμα και αν δεν καταφέρουμε να χτίσουμε γέφυρες με κάποιους από τους συμμαθητές μας, δε σημαίνει ότι θα προσπαθήσουμε να τους κάνουμε … τη ζωή δύσκολη, ούτε να δεχτούμε, από την άλλη πλευρά, να μας κάνει κάποιος τη ζωή μας δυσάρεστη: οι βρισιές, οι προσβολές, οι απειλές, τα ενοχλητικά πειράγματα, η πρόκληση φθορών σε αντικείμενα τρίτων και το ξύλο δεν έχουν καμία θέση στο σχολείο μας!  
Με όλα αυτά τα θέματα λοιπόν ασχολούμαστε τη φετινή χρονιά στις Βιωματικές Δράσεις. Φτιάξαμε τέσσερις ομάδες των πέντε ατόμων η κάθε μία (τις οποίες αλλάξαμε στο τρίτο τρίμηνο για να μάθουμε να συνεργαζόμαστε και με άλλους συμμαθητές μας) και προσπαθούμε να δώσουμε απαντήσεις συζητώντας μεταξύ μας, συμφωνώντας, αλλά και διαφωνώντας ενίοτε, βγάζοντας συμπεράσματα από δικές μας προσωπικές εμπειρίες,  ζωγραφίζοντας και  δημιουργώντας πάνω σε χαρτόνια. Επίσης φτιάξαμε (και σκοπεύουμε να φτιάξουμε και άλλα) Power-Point που θα αναρτήσουμε στην ιστοσελίδα του σχολείου μας στο τέλος της χρονιάς. Και το «ταξίδι» μας στις Βιωματικές Δράσεις συνεχίζεται …

5. ΟΙ ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΣ (ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΩΝΤΑΣ) – (Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Diana Becker, Γερμανικής Φιλολογίας)

Περιγραφή: Οι γενικοί στόχοι της βιωματικής δράσης είναι:
  • η καλλιέργεια ικανοτήτων και αξιών επικοινωνίας, συνεργατικότητας, καλών σχέσεων στην ομάδα, αποδοχής και αξιοποίησης της διαφορετικότητας, ενθάρρυνσης της δημιουργικότητα. 
  • η ανάπτυξη μιας διαφορετικής, ολιστικής προσέγγισης της μάθησης με χαρακτηριστικά την κριτική σκέψη, την έρευνα, την ενεργό συμμετοχή και την ανάληψη προσωπικής ευθύνης και δράσης των μαθητών για την κατάκτηση της γνώσης και των μαθησιακών στόχων 
  • η πρόληψη φαινομένων όπως ο κοινωνικός αποκλεισμός και οι εκδηλώσεις βίας στο σχολικό περιβάλλον 
  • και τέλος η ενίσχυση της αίσθησης της κοινότητας στο σχολικό περιβάλλον, η οποία προάγει τη μάθηση και στη διασύνδεση του σχολείου με τη ζωή της ευρύτερης κοινότητας.
Μέσα από τη διαδικασία ανάπτυξης της συγκεκριμένης βιωματικής δράσης καλλιεργούνται συστηματικά οι αυτογνωσιακές, οι κοινωνικές και οι συναισθηματικές δεξιότητες των παιδιών και συνεπώς τότε αυτά βελτιώνουν τη σχολική τους επίδοση, τις κοινωνικές τους σχέσεις, τη συνεργατικότητα και την υπευθυνότητά τους. Τα παιδιά, προσεγγίζοντας τον εσωτερικό τους κόσμο και θέματα που αφορούν στις σχέσεις τους με τους άλλους, αποφορτίζονται από εσωτερικές συγκρούσεις και δυσάρεστα συναισθήματα.

6. ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ – (Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Ιερωνυμάκη Στυλιανή, Γαλλικής Φιλολογίας)

Περιγραφή: Σκοπός του θέματος είναι η διαπαιδαγώγηση των μαθητών και της εκπαιδευτικής κοινότητας, η ευαισθητοποίηση μέσα από την πλήρη ενημέρωση για την απομάκρυνση κάθε ρατσιστικής συμπεριφοράς στον χώρο του σχολείου (είτε αφορά : τη φυλή, τη θρησκεία, την εθνικότητα, τα άτομα με ειδικές ανάγκες είτε την οικονομική κατάσταση κλπ).
Επιμέρους στόχοι είναι η αποφυγή κάθε ρατσιστικής συμπεριφοράς στην καθημερινή ζωή και ιδιαιτέρα στο σχολείο.
Ως ερευνητικά ερωτήματα καθίστανται η αναγνώριση και ο προσδιορισμός των συμπεριφορών εκείνων στον χώρο της εκπαιδευτικής κοινότητας οι οποίες αποτελούν και χαρακτηρίζονται ως διακριτική μεταχείριση δηλαδή ρατσιστική αντιμετώπιση. 
Το βασικό κριτήριο επιλογής του συγκεκριμένου θέματος αποτελεί η ύπαρξή του όχι μόνο στην κοινωνική πραγματικότητα και επικαιρότητα αλλά και στην σχολική κοινότητα. Αυτό θα επιτευχθεί εκτός από τη συνειδητοποίηση του προβλήματος αλλά και με την ενημέρωση, την ολοκλήρωση της προσωπικότητας των μαθητών και την καλλιέργεια της κριτικής ικανότητας.



   




0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου