ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ 2015-2016

Οι Βιωματικές Δράσεις (Projects) που υλοποιήθηκαν το σχολικό έτος 2015-16 παρουσιάζονται παρακάτω:

1. ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ: ΤΑ ΒΟΤΑΝΑ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ (Υπεύθυνος Καθηγητής: Μιχάλης Κουνελάκης, Πληροφορικός)

Το Ιστολόγιο (Blog) αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του μαθήματος "Βιωματικές Δράσεις Γυμνασίου" 2015-2016 με άξονα «Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη».

Παιδαγωγικός σκοπός: Σκοπός του Ιστολογίου μας είναι η ανάδειξη των βοτάνων που μας παρέχει η Κρητική γη αλλά και η απόκτηση γνώσεων σχετικά με τα κυριότερα χαρακτηριστικά τους και τις χρήσεις τους. Ένας δεύτερος στόχος (εκπαιδευτικός) είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών σε περιβαλλοντικά θέματα για τη διατήρηση και προστασία της μοναδικής χλωρίδας του νησιού μας. Η χρήση του Ιστολογίου είναι καθαρά εκπαιδευτική και παιδαγωγική και όχι εμπορική. 

Μεθολολογία: Πέντε ομάδες μαθητών εργάστηκαν για τη συλλογή, μορφοποίηση και αποθήκευση και τεκμηρίωση των πληροφοριών (κειμένων και εικόνων). Όλοι οι μαθητές εργάστηκαν και για τη σχεδίαση, διαμόρφωση του Ιστολογίου μέσω της πλαφόρμας Google Blogger. Για να επιτευχθεί αυτό δημιουργήσαμε έναν κοινό, για όλους τους μαθητές, λογαριασμό στο Google. Έτσι είχαν την ευκαιρία να εργάζονται και από το σπίτι.

Παραδοτέο: Ως παραδοτέο παρουσιάζουμε το Ιστολόγιο (http://votanakritis.blogspot.gr/). Πατήστε εδώ  ή στην εικόνα παρακάτω για να το επισκεφθείτε.




2. ΠΕΖΟΠΟΡΙΑ ΣΤΑ ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΑΣ - ΟΔΗΓΟΣ ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ ΣΕ ΕΚΤΑΚΤΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ (Υπεύθυνος Καθηγητής: Δημήτρης Βοζινάκης, Φυσικής Αγωγής)


Παιδαγωγικός σκοπός: Ο παιδαγωγικός και εκπαιδευτικός σκοπός της βιωματικής δράσης είναι:
  •  Κατανόηση από τους μαθητές της έννοιας της δια βίου άσκησης
  •  Καλλιέργεια ανθρωπιστικών σχέσεων μεταξύ των μαθητών
  •  Ευαισθητοποίηση των μαθητών για το περιβάλλον
  •  Παρουσίαση στους μαθητές επαγγελμάτων σχετικών με την πεζοπορία
  • Εξοικείωση των μαθητών με τις πρώτες βοήθειες και χρήση αυτών ακόμη και σε έκτακτες ανάγκες.
Μεθοδολογία: Τα τμήματα Β3 και Β4 του σχολείου μας χωρίστηκαν σε 4 ομάδες των 5 ατόμων εκ των οποίων ψηφίστηκε ένας αρχηγός για κάθε ομάδα. Οι ομάδες επέλεξαν από ένα διαφορετικό υπο-θέμα το οποίο και ανέπτυξαν στην πορεία της δράσης.


Παραδοτέο: Οι στόχοι της δράσης επετεύχθησαν με επιτυχία και τα αποτελέσματα της δράσης αποθηκευτήκαν σε ένα CD/DVD με θέμα: «Πρώτες βοήθειες (ΚΑΡΠΑ = Καρδιοαναπνευστική αναζωογόνηση) το οποίο και μοιράστηκε σε όλα τα παιδιά, και παραδόθηκε στο σχολείο, στο Γραφείο Φυσικής Αγωγής Ν. Χανίων αλλά και στο Σύμβουλο Φυσικής Αγωγής Ν. Χανίων.



3. ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΜΟΝΟΓΡΑΦΙΕΣ (Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Κέλλυ Κουλίζου, Αγγλικής Φιλολογίας)

Ο ρόλος του επαγγελματικού προσανατολισμού καθίσταται περισσότερο κρίσιμος από ποτέ. Έχει στόχο τον προβληματισμό των μαθητών σχετικά με το εκπαιδευτικό τους μέλλον. Κατά τη διάρκεια της βιωματικής δράσης του ΣΕΠ οι μαθητές συνειδητοποίησαν ότι για ένα άτομο να έχει μια επιτυχημένη επαγγελματική σταδιοδρομία δεν αρκεί να διαθέτει μόνο τεχνικές και εξειδικευμένες γνώσεις, αλλά και ατομικές δεξιότητες, (πχ. υπευθυνότητα, δημιουργικότητα , ανάπτυξη πρωτοβουλίας, κλπ).

Παιδαγωγικός σκοπός: Ο στόχος του project  ήταν σε διάστημα 8 μηνών οι μαθητές να ενημερωθούν για θέματα που σχετίζονται με τις σπουδές και γενικότερα με το παρόν εκπαιδευτικό σύστημα.
·        Να μάθουν να συσχετίζουν τις πληροφορίες που συλλέγουν από διαφορετικές πηγές όπως το διαδίκτυο, ομιλίες, συνεντεύξεις.
·          Να αποκτήσουν κίνητρα μελέτης άλλων μαθημάτων για την επίτευξη των εκπαιδευτικών τους στόχων.
·          Να αναπτύξουν δεξιότητες επικοινωνίας, συνεργασίας, επίτευξη στόχων σε ορισμένο χρόνο μέσα από την συμμετοχή τους σε ομάδες εργασίας.

Μεθοδολογία.
·         Εισήγηση του διδάσκοντα, εμπλουτισμένη με την προβολή υλικού.
·         Συζήτηση
·         Μελέτη Περιπτώσεων.

Εργασία σε ομάδες των 3-4 ατόμων. Κάθε ομάδα σχηματίστηκε βάση του επαγγέλματος που επέλεξε.Eγίνε καταμερισμός εργασιών, δόθηκε όνομα στην ομάδα, ορίστηκε τόπος και χρόνος συνάντησης και εκτός τάξης. Υπήρξε εβδομαδιαία ενημέρωση της ομάδας στον διδάσκοντα για την πορεία της εργασίας. Ο διδάσκοντας ανέθετε το επόμενο στάδιο της εργασίας. Η εργασία είχε θέμα ένα επάγγελμα και αναλυτική παρουσίαση των σπουδών από το Λύκειο έως και το Πανεπιστήμιο, αναλυτική παρουσίαση της αγοράς εργασίας σχετικά με το επάγγελμα αυτό, επίσης οι προοπτικές  μεταπτυχιακού στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. 
Κάθε ομάδα πήρε συνέντευξη από έναν επαγγελματία η επιστήμονα σχετικό με το επάγγελμα που είχε επιλέξει, την οποία βιντεοσκόπησε.
Κάθε ομάδα είχε να αναπτύξει ένα υπόθεμα με σχέση την μουσική, τον κινηματογράφο η τα εικαστικά, σχετικό με το επάγγελμα που είχε επιλέξει.(πχ. Η ομάδα που επέλεξε το επάγγελμα του ιατρού βρήκε τραγούδια  ελληνικά και ξένα που αναφέρονται σε γιατρό η την ιατρική). Σε περίπτωση που δεν υπήρχε κάτι άμεσα σχετικό με συγκεκριμένο επάγγελμα, μπορούσαν να βρουν κάτι γενικότερα με την Τέχνη  και την εργασία.
Τέλος η κάθε ομάδα ήταν υπεύθυνη για την παρουσίαση σε μορφή Power Point. Υπήρξε ατομική και ομαδική αξιολόγηση. Τέλος οι εργασίες των μαθητών αναρτήθηκαν στο site του σχολείου. Δείγματα εργασιών των μαθητών παρουσιάζονται παρακάτω.
cerun:yes'>  και την εργασία.

Παραδοτέο: Τέλος η κάθε ομάδα ήταν υπεύθυνη για την παρουσίαση σε μορφή Power Point. Υπήρξε ατομική και ομαδική αξιολόγηση. Τέλος οι εργασίες των μαθητών αναρτήθηκαν στο site του σχολείου.
Δείγματα εργασιών των μαθητών παρουσιάζονται παρακάτω.
- Ερωτηματολόγιο

4. ΤΟΠΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ (Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Ευανθία Μαραβελάκη, Μαθηματικός)


Η  Ερευνητική  εργασία (project)  που ανέλαβαν  οι μαθητές και οι μαθήτριες του Β1 και Β2 είχε ως  θέμα την τοπική παράδοση και τέχνη.

Παιδαγωγικός σκοπός: Ο κύριος σκοπός της δράσης αυτής ήταν να γνωρίσουν οι μαθητές στοιχεία της τοπικής παράδοσης και τέχνης αλλά και να αλληλεπιδράσουν για την ανταλλαγή γνώσεων επί του θέματος.

Μεθοδολογία: Πέντε  ομάδες συνεργάστηκαν και ανέλαβαν να μελετήσουν κάθε μία από ένα θέμα της παράδοσης μας. Αναφερθήκαμε στην τοπική  φορεσιά, μουσική, τέχνη,  όργανα, κουζίνα , μύθους και παραδόσεις ,ήθη και έθιμα, Κρήτες  λογοτέχνες και πολιτικούς.
Εξετάσαμε  πώς η παράδοση επηρεάζει την  καθημερινή μας ζωή καθώς και την πνευματική αξία που αφήνει κάθε γενιά στον τόπο μας.
Γνωρίσαμε δραστηριότητες που έρχονται μέσα από τους αιώνες καθώς και την ευθύνη που αναλαμβάνει κάθε γενιά να τις παραδώσει στις επόμενες.
Οι μαθητές συνεργάστηκαν, αναζήτησαν, συζήτησαν, και παρουσίασαν το έργο τους μέσα στην τάξη  με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού.
Ήρθαν σε επαφή με την παράδοση σε μία εποχή που η τεχνολογική (και όχι μόνο ) εξέλιξη δεν έχει καταφέρει να προάγει την πνευματική, ηθική και πολιτιστική μας ωρίμανση.

Παραδοτέο: Δείγματα εργασιών μαθητών παρακάτω.

5. ΔΥΟ ΔΡΑΣΕΙΣ Α) ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ & Β) Η ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ (Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Κική Ντουλάκη, Πληροφορικός)

Α2: ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Παιδαγωγικός σκοπός:
Να κατανοήσουμε την έννοια του ρατσισμού, να ενημερώσουμε τους μαθητές για τους κινδύνους που κρύβει ο ρατσισμός, και να ενισχύσουμε το συναίσθημα ότι όλοι μας είμαστε ίσοι, έχουμε τις ίδιες ανάγκες, τα ίδια δικαιώματα, τις ίδιες υποχρεώσεις, αλλά ταυτόχρονα μπορούμε να είμαστε και να φαινόμαστε διαφορετικοί. Μας δόθηκε έτσι η δυνατότητα να αναλάβουμε δράσεις κατά της βίας και του ρατσισμού, καθώς επικεντρωθήκαμε στο ρόλο του σχολείου και  γενικότερα της παιδείας. Γιατί, το σχολείο και γενικότερα ο χώρος της εκπαίδευσης μπορεί να συμβάλει με πολλούς τρόπους στην αντιμετώπιση των ρατσιστικών εκδηλώσεων.

Μεθοδολογία:
Χωριστήκαμε σε 4 ομάδες και η κάθε  μια μελέτησε, συνέλεξε, συζήτησε, ζωγράφισε, και παρουσίασε το υλικό που συγκέντρωσε. Αρχικά, αναλύσαμε τον όρο ρατσισμός, μιλήσαμε για τις εκφράσεις του  ρατσισμού, αναφερθήκαμε στα αίτια που τον προκαλούν, αναλύσαμε τις συνέπειες του και τέλος προτείναμε τρόπους αντιμετώπισης. Για όλα τα παραπάνω: είδαμε ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους, αφίσες, παραμύθια, ζωγραφίσαμε, μελετήσαμε σχετικές πληροφορίες από  το διαδίκτυο και τέλος συζητήσαμε.
Η κάθε ομάδα μας απέδωσε ζωγραφικά την ενότητα που είχε αναλάβει και στο τέλος δημιούργησε και παρουσίασε το αντίστοιχο κολάζ.
Παραδοτέο: Βίντεο

Α4: Η ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ

Παιδαγωγικά σκοπός:
Να κατανοήσουμε την έννοια της διαφορετικότητας σκιαγραφώντας και αποσαφηνίζοντας ταυτόχρονα τις πολύπλευρες εκφράσεις της ισότητας όλων των ανθρώπων. Έτσι, ελπίζουμε μέσα από τις συνολικές δράσεις αυτού του εγχειρήματος να μας δοθεί η ευκαιρία να συμπεριφερόμαστε τόσο μέσα στο χώρο του σχολείου, όσο και έξω από αυτό με κατανόηση, σεβασμό, δικαιοσύνη, αγάπη και αλληλεγγύη. Θέλουμε να πιστέυουμε πως δώσαμε βαρύτητα  στον ανθρωπιστικό προσανατολισμό του σχολείου, καλλιεργώντας το σεβασμό προς τη διαφορετικότητα, σταματώντας να κατηγοριοποιούμε τους μαθητές σε καλούς και κακούς, λειτουργώντας ως θετικά πρότυπα αγάπης. Ακόμη, αυτό που αποκομίσαμε είναι πως κάθε λαός, κάθε πολιτισμός και κάθε άνθρωπος είναι ξεχωριστός και εξίσου θαυμαστός, καθώς έχει τις δικές του ιδιαίτερες αξίες, ευαισθησίες και ιδανικά.

Μεθοδολογία:
Χωριστήκαμε σε 4  ομάδες και μοιράσαμε τις αντίστοιχες θεματικές ενότητες. Ακόμη, συζητήσαμε για τα ανθρώπινα δικαιώματα, το πότε και γιατί αυτά θεσπίστηκαν, καθώς και την βάναυση παγκόσμια καταπάτησή τους. Στην ενότητα αυτή είπαμε λίγα λόγια για μερικούς από τους πιο ένθερμους υποστηρικτές τους. Για να τα πετύχουμε όλα αυτά, είδαμε ταινίες, διαβάσαμε παραμύθια, συμμετείχαμε όλη η τάξη σε αντίστοιχο βιωματικό παιχνίδι, διαβάσαμε άρθρα από εφημερίδες και περιοδικά, χρησιμοποιήσαμε έντυπο και οπτικο-ακουστικό υλικό και ανατρέξαμε πολλές φορές στο διαδίκτυο για να πλουτίσουμε τις γνώσεις μας, συζητήσαμε εκτενώς και τέλος θέλουμε να πιστεύουμε πως κατανοήσαμε τον ορισμό και τις εκφάνσεις της διαφορετικότητας.
Η κάθε ομάδα μας απέδωσε ζωγραφικά την ενότητα που είχε αναλάβει και στο τέλος δημιούργησε και παρουσίασε το αντίστοιχο κολάζ.
Παραδοτέο: Βίντεο

6. ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ (Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Ελένη Λιλικάκη, Θεολόγος)


Παιδαγωγικός σκοπός:
Το σχολείο στα πλαίσια της παιδαγωγικής διαδικασίας και μέσα από βιωματικές δράσεις όπως «Η ενδοσχολική βία με αφορά» έχει ως κύριο σκοπό οι μαθητές να διακρίνουν προβλήματα που άπτονται της καθημερινότητας τους, να εντρυφήσουν  σ’αυτά και να αναζητήσουν  με δική τους πρωτοβουλία την επίλυση τους, βελτιώνοντας έτσι τη ζωή τους μέσα στη σχολική κοινότητα. Πιο συγκεκριμένα το θέμα αυτό έχει ως στόχο οι μαθητές  :
  • Να εντοπίζουν τις διάφορες μορφές βίας στο σχολείο (λεκτική, σωματική, συναισθηματική, ψυχολογική, κτλ.)
  • Να ερευνήσουν τα αίτια που ωθούν κάποιον να φέρεται βίαια (προσωπικοί λόγοι, χαρακτήρας, ο ρόλος της οικογένειας και του κοινωνικού περίγυρου, επίδειξη ισχύος, μιμητισμός, αυτό-επιβεβαίωση, αυτοπροβολή  κτλ.)
  • Να συνειδητοποιούν πότε οι ίδιοι ασκούν βία
  • Να αποκτήσουν επίγνωση πότε δέχονται βία και αν την αποδέχονται
  • Να συζητήσουν τις συνέπειες που επιφέρει τόσο στους ασκούντες όσο και στους αποδέκτες της βίας (ατομικές, κοινωνικές, ποινικές )
  • Να προβληματιστούν ως προς την αναγκαιότητα ή μη της μείωσης του φαινομένου και να προτείνουν αντίστοιχα εφικτές λύσεις.
     
Μεθοδολογία:
Αφού χωρίστηκαν τα παιδιά σε ομάδες, με κριτήριο τις δεξιότητες τους και ανέλαβαν επιμέρους ρόλους και δραστηριότητες, Η συλλογή δεδομένων  έγινει με παρατήρηση-καταγραφή επιθετικών συμπεριφορών στο χώρο του σχολείου, κατάθεση προσωπικών μαρτυριών, συμπλήρωση ερωτηματολογίου  και αξιοποίηση  όλων αυτών.

Παραδοτέο:

Η κάθε ομάδα έφτιαξε power point για την ενότητα που είχε αναλάβει και στο τέλος δημιουργήσαμε  και παρουσιάσαμε  αντίστοιχο βίντεο. Δείτε το βίντεο και τις παρουσιάσεις παρακάτω.
- Παρουσίαση-1
- Παρουσίαση-2
- Βίντεο

7. ΤΡΑΓΟΥΔΩΝΤΑΣ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ (Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Μέλπω Παπαδοπούλου, Μουσικός)



Στα πλαίσια  του μαθήματος της βιωματικής δράσης με θέμα  περιβάλλον και εκπαίδευση για την αειφόρο ανάπτυξη  μελετήσαμε φέτος τα ανθρώπινα δικαιώματα μέσα και από τη μουσική.

Παιδαγωγικός σκοπός:
Η μελέτη των ανθρώπινων δικαιωμάτων  δίνει την δυνατότητα στους μαθητές όχι μόνο να τα διδαχτούν αλλά και να προβληματιστούν. Έτσι ο σκοπός της διερεύνησής τους  είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών στα κοινωνικά ζητήματα του καιρού μας.

Μεθοδολογία:
Με την πεποίθηση ότι η μουσική μπορεί να μεταφέρει μηνύματα αφύπνισης για την ειρήνη  και τα κοινωνικά δικαιώματα των λαών, προχωρήσαμε στην διερεύνηση και συλλογή τραγουδιών διαμαρτυρίας από όλο τον κόσμο. Οι μαθητές και οι μαθήτριες του Γ4 αφού χρησιμοποίησαν το διαδίκτυο  για να εξακριβώσουν την ιστορία της θεσμοθέτησης των ανθρώπινων δικαιωμάτων από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, δημιούργησαν παρουσιάσεις και τις πρόβαλλαν στην ολομέλεια της τάξης. Με την χρήση των εικαστικών και του κολλάζ οι μαθητές παρουσίασαν τις ομαδικές τους εργασίες.  Η ακρόαση των τραγουδιών που συνέλλεξαν καθώς και η δημιουργική διαδικασία του τραγουδίσματος στην τάξη ολοκλήρωσαν την βιωματική δράση μαζί με την ηχογράφηση. 

Παραδοτέο: Παρακάτω παρουσιάζουμε τις εργασίες των μαθητών σε φωτογραφίες αλλά και ένα σχετικό τραγούδι που επιμελήθηκαν - Τραγούδι (Which side are you on boys).






8. ΣΧΟΛΙΚΟς ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ: Η ΚΑΡΙΕΡΑ (Υπεύθυνος Καθηγητής: Νίκος Ντουκάκης, Καλλιτεχνικών)


Παιδαγωγικός σκοπός:
  • Να μάθουν να εξετάζουν τον μεταβαλλόμενο κόσμο μας, να ερευνούν με στόχο την καλύτερη - κατά το δυνατόν με την ηλικία τους κατανόηση  της κοινωνίας μας και των  θεμάτων που τους ενδιαφέρουν και τους αφορούν
  • Καλλιεργώντας την θεώρηση αυτή και την εξέταση του κόσμου μας, να μπορέσουν να εντάξουν μακροπρόθεσμα τον εαυτό τους μέσα στην κοινωνία μας και στον κόσμο της εργασίας, όσο πιό ενσυνείδητα και εποικοδομητικά μπορέσουν.
Μεθοδολογία:
1. Αρχίσαμε με εισαγωγικές συζητήσεις για να φωτίσουμε το θέμα και να θερμάνουμε το ενδιαφέρον τους. 
2. Έγραψαν εκθέσεις με τις γνώμες τους οι οποίες διαβάστηκαν και συζητήθηκαν με ζωηρό ενδιαφέρον μέσα στην τάξη, πάνω στα εξής θέματα:
α) “Σας παρουσιάζω τον εαυτό μου και τις ανησυχίες μου για το επαγγελματικό μου μέλλον”.                       
β) “Ποιό επάγγελμα δεν θα ήθελα ποτέ να κάνω και γιατί ;”
γ) “Τι θα έπρεπε να κάνω για να αλλάξω την εκπαίδευση σήμερα;”
3.Προχωρήσαμε με δραστηριότητες που περιέχονται στο βιβλίο ΚΑΡΙΕΡΟΣΚΟΠΙΟ (CAREERSCOPE, των Norman Amundson, Gray Poehnell, Mark Pattern), σε έκδοση από το Ε.Κ.Ε.Π. ( Εθνικό Κέντρο Επαγγελματικού Προσανατολισμού ) του 2007.
Σε αυτές τα παιδιά ασκήθηκαν να αναγνωρίζουν την προσωπική τους άποψη επί των θεμάτων, και να την στηρίζουν κατά τις συζητήσεις που ακολουθούσαν.
4. Αναλάβανε σε ομάδες δύο και τριών μαζί μαθητών, ερευνώντας στο διαδίκτυο, να επιλέξουν προσωπικότητες  - άνδρες και γυναίκες - για να απαντήσουν στο ζητούμενο που τους έθεσα : Άνθρωποι που για το επάγγελμα τους και τη ζωή τους, αποτελούν διαχρονικά παράδειγμα προς μίμηση για τους νέους σήμερα”.
Ως προς τούτο, τους πρότεινα να αναζητήσουν αν θέλουν πηγές μέσα από: την Αρχαία και Βυζαντινή λογοτεχνία μας, τη Νεοελληνική μας λογοτεχνία, την  Παγκόσμια κλασσική λογοτεχνία, τον παγκόσμιο Κινηματογράφο (ταινίες που έχουν δει ή ακούσει γι’αυτές), αλλά και μέσα από την Ιστορία των επιστημών ή άλλους τομείς.
Πρότεινα  επίσης ορισμένα παραδείγματα λέξεων-κλειδιών στην αναζήτηση τους:     
-Ναυτικοί από την Ιστορία μας, ή ξένοι από την ιστορία ή την Λογοτεχνία.                 
-Δάσκαλοι που έμειναν στην Ιστορία για το καλό που έκαναν.                                        
-Μορφές δικηγόρων, εμπόρων  κλπ, από τη λογοτεχνία ή τον κινηματογράφο.         
-Γιατροί από την ιστορία της Ιατρικής.                                                                                 
-Εφευρέτες  Έλληνες ή ξένοι, αρχαίοι ή σύγχρονοι.                                                             
-Ιατροί, στρατιωτικοί και άλλοι άγιοι της εκκλησίας.                                                      
-Αρχαιολόγοι παλαιότεροι ή σύγχρονοι, Έλληνες και ξένοι, κλπ, κλπ.
Καθώς το πεδίο αυτό είναι ενδιαφέρον αλλά απέραντο, για να εμπλακεί δημιουργικά και η ίδια η οικογένεια τους, πρότεινα στα παιδιά.
α)  να συζητήσουν το θέμα με τους γονείς
β)  να ζητήσουν τη συμβουλή, τη γνώμη τους, τη βοήθεια, τη συνεργασία τους.
Το αποτέλεσμα και της έρευνας αυτής υπήρξε  ικανοποιητικό.
5. Προβάλαμε την Ιταλική ταινία “ΠΙΝΟΚΙΟ” του Ρομπέρτο Μπενίνι. Ένα διαχρονικά διδακτικό παραμύθι για μικρούς και μεγάλους, προβολή που αποδείχτηκε ότι διασκέδασε αποτελεσματικά τους φόβους των παιδιών για το μέλλον τους, τα ψυχαγώγησε με όλη τη σημασία της λέξης και βοήθησε στην κατανόηση του “εαυτού”, του “άλλου”, της θέσης του παιδιού στην κοινωνία, την αξία του σχολείου στη ζωή τους και πολλά άλλα. Από αστοχία δεν μπορέσαμε να κάνουμε εκπαιδευτικές επισκέψεις στο Πολυτεχνείο Κρήτης και στο Πανεπιστήμιο Κρήτης όπως είχαμε σκεφτεί.

Παραδοτέο: Βίντεο


9. ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΟΥ (Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Ντιάνα Μπέκερ, Γερμανικής Φιλολογίας)

Στο χρονικό πλαίσιο του δευτέρου και τρίτου τριμήνου το τμήμα Α1 ασχολήθηκε στο μάθημα των Βιωματικών Δράσεων με τον θεματικό άξονα «Καπνός και Αλκοόλ».

Μεθοδολογία και Παραδοτέα: Το θέμα επιλέχθηκε από τους μαθητές, μετά από παρουσίαση εναλλακτικών θεμάτων. Στη συνέχεια χωρίστηκαν σε ομάδες και ανέπτυξαν συλλογικές και ατομικές δράσεις και κατέληξαν σε μερικά χρήσιμα για τη ζωή τους συμπεράσματα.
Τους δόθηκε βοηθητικό υλικό όπως κείμενα σχετικά με τις επιπτώσεις αυτών των ουσιών, έγινε προβολή πολλών βίντεο συνοδευόμενα από φύλλα εργασιών.
Επίσης, οι μαθητές διηγήθηκαν ιστορίες από το οικογενειακό, συγγενικό ή φιλικό τους περιβάλλον για το πώς οι ίδιοι βίωσαν τις επιπτώσεις αυτών των βλαπτικών για την υγεία τους ουσιών και την εξάρτηση που προκαλούν.
Μεγάλη εντύπωση προκάλεσε στους μαθητές πόσες βλαβερές ουσίες περιέχονται στον καπνό και στο αλκοόλ και συνεπώς οι συνέπειες τους, καθώς και πόσο εύκολα μπορεί να εθιστεί οποιοσδήποτε σε ουσίες.
Πραγματοποιήθηκαν πολλές συζητήσεις με μεγάλη συμμετοχή με αφορμή τα ερεθίσματα που δόθηκαν στους μαθητές.
Ακολουθήσαμε τα παρακάτω βήματα:  

  • Συγκρότηση ομάδας, ονομασία ομάδας, καταμερισμός ρόλων, δράσεις, δικαιώματα, υποχρεώσεις. Σύνταξη συναισθηματικού συμβολαίου (όροι, κανόνες, δεσμεύσεις, υποχρεώσεις, προσδοκίες κλπ).
  • Εργασία: η ταυτότητα μου
  • μελέτη οπτικού υλικού, σύνταξη και συμπλήρωση φύλλων εργασίας, ζωγραφική, κολλάζ, παρατήρηση, παρακολούθηση βίντεο σχετικών με το θέμα.
  • Θεατρικό παιχνίδι (παιχνίδια ρόλων)
  • Παρουσίαση των εργασιών κάθε ομάδας στην ολομέλεια, ανατροφοδότηση, κριτική αξιολόγηση, προτάσεις βελτίωσης.
  • Βιωματικές δράσεις, Θεατρικό παιχνίδι (παιχνίδια ρόλων) με τους μαθητές.
  • Τελική παρουσίαση, Αξιολόγηση, Λειτουργικότητα και Αποτελεσματικότητα Ομάδας.